اورینگ O-Ring

اورینگ یا O-Ring نوعی قطعه مکانیکی پرمصرف در صنایع مختلف است که عموماً از آن به منظور آب بندی و جلوگیری از نشتی سیالات مختلف استفاده می‌شود. این قطعه مکانیکی از نظر ظاهری شبیه به یک حلقه با سطح مقطعی دایره‌ی شکل است که در انواع مختلف و با متریال متفاوتی تولید می‌گردد. این حلقه‌ی مکانیکی را می‌توان در دو حالت استاتیک و یا دینامیک مورد استفاده قرار داد. زمانی که به صورت استاتیک و یا ثابت در مدار قرار می‌گیرند، با ایجاد خلاء در سیستم موجب آب بندی و یا آب گیری می‌شوند. در مقابل اگر به شکل دینامیک و یا متحرک مورد استفاده قرار گیرند، از نشتی سیستم‌های متحرکی چون انواع پمپ‌های صنعتی جلوگیری می‌کنند. استفاده از اورینگ‌ صنعتی و استاندارد به خصوص در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که آب بندی تمام سیستم‌ها لازم و ضروری است و کوچکترین نشتی می‌تواند فاجعه‌ به بار آورد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

اورینگ

انواع اورینگ O-Ring
متریالی و جنسی که می‌تواند برای ساخت این محصول صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از تنوع بالایی برخوردار است. بیشترین متریالی که برای ساخت این قطعه مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خانواده‌ی لاستیک‌ها انتخاب می‌شوند. لاستیک‌های مورد استفاده به شدت متراکم بوده و در برابر نیروهای فشاری و کششی مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند. برای مثال از: FKM، EPDM، HNBR، ACM، AEM، IIR، CR، VMQ، FVMQ، بوتیل، سیلیکون، فلوروسیلیکن و ... برای تولید این قطعه مکانیکی استفاده می‌شود.

قطعاً O-Ring ساخته شده توسط هر کدام از این متریال‌ها خواص متفاوتی داشته و برای کاربری ویژه‌ی مناسب هستند. بر این اساس می‌توان این قطعات صنعتی را به انواع مختلف زیر تقسیم بندی کرد:

SBR، NB، PTFE ،SILICON: این متریال در برابر کشش بسیار مستحکم بوده و تحت فشار دچار از هم گسیختگی نخواهند شد.
HNBR: محصول ساخته شده توسط این ماده به طور کلی خاصیت ضدخوردگی و سایش در برابر انواع مواد شیمیایی را دارد. به علاوه در برابر فشار نیز مقاوم است.
EPDM : این متریال علاوه بر مقاومت بالایی که در برابر نیروهای کششی دارد، برای استفاده در سیستم‎‌های انتقال دهنده‌ی آب اسیدی و نیز آب دریاها و اقیانوس‌ها مناسب است.
Viton: قطعات مکانیکی ساخته شده از این جنس علاوه بر اینکه در برابر نیروی کششی استحکام بالایی از خود نشان می‌دهد، در معرض حرارت و دمای بالا و سیالات شیمیایی چون نفت و بنزین دچار مشکل نشده و از طول عمر بالایی در سیستم‌های پالایشگاهی برخوردار است.
PTFE : جنس دیگری که از آن برای ساخت O-Ring استفاده می‌شود، PTFE است. این ماده به دلیل مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی بسیار اسیدی دارد، در سیستم‌های صنعتی دچار خوردگی و سایش نخواهد شد.

کاربردهای اورینگ O-Ring
مهم‌ترین و بیشترین کاربرد این حلقه‌ی مکانیکی آب بندی است. از این قطعه مکانیکی بین سطوح مختلف استفاده می‌گردد تا از نشت سیالات و گازهایی چون: آب، روغن، بنزین، هوا، گاز و ... جلوگیری کند. از O-Ring همچنین به منظور تثبیت دو سطح در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. گاهی نیز نیاز است که بین دو قطعه مکانیکی از این محصول به عنوان اسپایسر استفاده نمود تا فاصله‌ی مورد نیاز بدون نشتی ایجاد شود. ساخت انواع تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی چون: انواع شیرآلات، گیربکس‌ها، خودروهای سبک و سنگین، دستگاه‌های تبرید، دیگ‌های بخار، کانال‌های تهویه مطبوع، انواع پمپ‌های صنعتی، تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی، ماشین‌آلات صنایع داروسازی، دستگاه‌های صنایع کشاورزی، آبرسانی و ... از دیگر موارد کاربرد این قطعه به شمار می‌روند. دقت داشته باشید که برای خرید اورینگ، باید نوع و ابعاد آن را متناسب با موقعیت پروژه انتخاب نمود.

ویژگی‌های فنی اورینگ O-Ring :
برای معرفی این قطعات مکانیکی از نظر ابعادی به قطر داخلی و ضخامت آن‌ها اشاره می‌شود که قابلیت سفارش سازی خواهد داشت. سایر مشخصات فرعی O-Ring شامل یکطرفه بودن و حالت استاتیک و یا دینامیک آن‌ است. به دلیل حساسیت بالایی که از نظر کاربردی دارند، باید تمامی ابعاد و مراحل تولید آن‌ها مطابق با استانداردها بین المللی AS568، BS1806، ISO3601، LJF Bague R، JIS B2401، یا استانداردها خاص باشد.

 

اورینگ

 

 نام محصول اورینگ آتراسیل O-Ring
 ویژگی در تولید این محصول از مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای کششی، فشاری برخوردار بوده و ضدسایش است.
 مشخصات این قطعه مکانیکی به منظور جلوگیری از نشتی در سیستم‌های پالایشگاهی و تجهیزات صنعتی گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود. به علاوه در متریال و ابعاد مختلف قابل سفارش است که هر کدام از این متریال و ابعاد برای کاربردی خاص مناسب خواهند بود. به طور کلی تمام انواع O-Ring در معرض اسیدها، بازها، سیالات با دما و فشار بسیار بالا، آب شور دریاها و ... مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.
 موارد استفاده در دستگاه‌ها و سیستم‌های نفتی، پالایشگاهی، صنایع مواد غذایی، شیمیایی، دارویی، کشاورزی و ... کاربرد دارند.
 سایر توضیحات قابلیت استفاده در محدوده‌ی دمایی 50- تا 250+ و محدوده‌ی فشاری خلاء تا 2000 بار را دارد.

برش واترجت

محصولات شرکت آتراسیل

دفتر مرکزی:

آدرس : تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان کوه نور، خیابان سوم، پلاک ۲۱، واحد ۲
تلفن: ۰۲۱۸۸۱۷۴۷۶۵
فکس: ۰۲۱۸۸۵۳۹۰۷۲

ایمیل: info   @  atraseal.com

کارخانه :
ادرس: سیرجان، منطقه ویژه اقتصادی، بلوار سردار، قطعه ۳۳۳

ایزو 14001   ایزو 45001  ایزو 9001

واتساپتوئیتراینستاگرامفیس بوک

}